Economie, werkgelegenheid en ondernemen
Gorinchem is een gemeente met wereldwijd opererende, grote en middelgrote bedrijven. Ook kent onze gemeente heel veel kleine bedrijven en zzp’ers. Voor de gemeentelijke overheid is er slechts een beperkte rol. Het is de ondernemer die onderneemt, dat kan die als beste. Voor ons als VVD-Gorinchem is het belangrijk dat we ons inzetten op taken waar de gemeente wél over gaat zoals infrastructuur, toegankelijk gemeenteloket en een goede en snelle afhandeling van vergunningen. Voor het aantrekken en behouden van bedrijven in Gorinchem heeft de gemeente een belangrijke taak om voor een goed vestigingsklimaat te zorgen. Dit kan door goede faciliteiten aan te bieden, maar dient ook deels te komen vanuit citymarketing, waarbij we Gorinchem ‘in de markt’ zetten om ons te laten zien aan ondernemers als potentiële vestigingsplek.
Tijdens de coronaperiode hebben de ondernemers het zwaar gehad. Wat we in die tijd zagen was een betuttelende gemeentelijke overheid die soms niet naast, maar tegenover de ondernemers leek te staan. Vanuit liberaal oogpunt is het belangrijk dat inwoners de vrijheid krijgen om met initiatieven te komen. Ook bleek de afstand tussen het stadhuis en de stad en haar ondernemers groot. Wij staan voor een actieve opstelling van de gemeente. De coronaperiode liet ons ook zien dat de digitale bereikbaarheid van de gemeente flink verbeterd kan worden. Om aangesloten te blijven op de wereld voor inwoners en zzp’ers en bedrijven is glasvezel een must. Wij willen dat snel aanleggen. We mogen niet achter blijven.
Gorinchem moet een goed vestigingsklimaat voor (nieuwe) bedrijven zijn. Dat zorgt voor een toegevoegde waarde aan de stad en levert kwalitatief goede banen voor praktisch en theoretisch geschoolde mensen.
De bedrijven bieden werkgelegenheid, dynamiek en belastinginkomsten. Hiervan kan de hele Gorinchemse samenleving profiteren.
Een goed aanbod van winkels is essentieel voor de dagelijkse voorzieningen en voor het plezier om in Gorinchem te wonen. Voor horeca geldt hetzelfde. Er dient een gevarieerd winkel aanbod te zijn voor de inwoners van de stad. Voor de voorziening van de dagelijkse behoefte maar ook voor de meer gespecialiseerde boodschappen. Een breed winkel aanbod dus.
We laten de partijen in de binnenstad de leiding en de initiatieven nemen. We stimuleren, faciliteren, duwen verleiden en trekken. Het gemeentebestuur moet een open houding aannemen en samen met de ondernemers Gorinchem promoten als stad met een gezond ondernemersklimaat.
VVD-Gorinchem vooruit
Werkgelegenheid
Veel inwoners van Gorinchem werken elders en er komen dagelijks veel mensen van elders om hier te werken. Goede bereikbaarheid per auto, fiets en openbaar vervoer is essentieel voor zowel werkgevers als werknemers.
De gemeente kan met een goede dienstverlening een bijdrage leveren aan een goede vestigingsplek voor ondernemers.
De koopkracht van de inwoners en de bezoekers is een belangrijke factor in de economie van de stad. Bij haar beleid dient de gemeente deze belangrijke factor altijd mee te laten wegen. Dit is van doorslaggevend belang bij het in stand houden van voorzieningen en middenstand.
Voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat is het noodzakelijk dat de OZB-belasting niet wordt verhoogd. De lasten zijn al hoog in onze gemeente en dat draagt niet bij aan een goed vestigingsklimaat. Mogelijkheden om de kosten te verlagen lijken er niet te zijn, maar zodra er ruimte is willen we dat direct de kosten voor ondernemers naar beneden worden bijgesteld.
Gorinchem is een evenementen stad. Misschien niet zo groot als andere steden maar voor onze maat zijn we op dat gebied actief. VVD-Gorinchem wil dat meer uitbaten. De Evenementenhal en straks het nieuwe Van der Valk hotel bieden mogelijkheden om ons op dat gebied meer te profileren en daar succes mee te behalen.
Naast de grote bedrijven hebben we ook veel ondernemers in het Midden en Klein Bedrijf die veel ideeën hebben hoe de stad meer bezoekers en ondernemers kan trekken van buitenaf. Samen met hen willen wij de citymarketing daar op scherpstellen. Hun plannen en initiatieven zijn de moeite waard om te bespreken.
Ondernemen, waar in de stad
Bedrijventerreinen, winkelketens en lokale ondernemers vinden hier een goed vestigingsklimaat en dat moeten we blijven ontwikkelen. Voor de winkeliers hebben we in het verleden al een stap gemaakt door hen de vrijheid te geven om zelf te bepalen wanneer ze open zijn. Deze vrijheid dienen zij te behouden.
Ondernemers uit de binnenstad hebben voorstellen gedaan om het winkelcentrum in te krimpen om zo een aantrekkelijkere winkelstraat te creëren zonder leegstaande gebouwen. We gaan voor een levendige binnenstad met een veelzijdig winkelaanbod en we zijn blij dat de ondernemers zelf met ideeën hiertoe komen. VVD-Gorinchem juicht hun initiatief toe en heeft er meermaals voor gepleit in de raad.
Ook ideeën om leegstaande kantoren en winkels om te bouwen tot woningen ontvangen we positief.
Citymarketing is in de huidige tijd een belangrijk instrument. Wij definiëren dat als de inzet om bedrijven naar de stad te krijgen, horeca en middenstand aantrekken en toerisme te promoten. Een breed pakket dat verschillende expertise en benadering vraagt. De huidige opzet en uitvoering van citymarketing kan hier niet goed genoeg aan tegemoet komen, daarvoor zijn middelen en arbeidskracht te weinig. Een brede heroriëntatie zou van toegevoegde waarde zijn, meer expertise en breder opgezette campagnes. Citymarketing richt zich op de inwoners, de regio, de schil daarbuiten en op specifieke kernmarketing targets. Denk aan riviercruises, de vesting geschiedenis en de UNESCO-werelderfgoed waterlinie, maar ook onze beeldencollectie en de mooie fietsomgeving
Binnenstad en andere winkel gebieden; winkels en horeca
De winkelgebieden in de stad dienen wat ons betreft aandacht te krijgen. Ze moeten goed bereikbaar zijn binnen de mogelijkheden van de infrastructuur. De bereikbaarheid van het Piazza centrum moet worden verbeterd. De Wilhelminalaan in de Haarwijk vraagt onze constante en alerte aandacht. We dienen ervoor te zorgen dat de bestaande kwaliteit goed blijft.
De focus is niet slechts op de binnenstad. Ook de andere winkelgebieden zijn belangrijk voor onze stad.
Voor de binnenstad is nauwe samenwerking met de onroerend-goed eigenaren zeer relevant, de ondernemers en de inwoners werken aan verbetering. Die bestaat er in eerste instantie uit dat we het winkelgebied verkleinen om de aantrekkelijkheid op lange termijn te borgen. VVD-Gorinchem zet in op het ‘Gorinchems Warenhuis’ concept. Winkels buiten het kerngebied worden weer woonhuis. Boven winkels willen we zo veel mogelijk bewoning.
Toerisme economie
Gorinchem als mooiste vestingstad van Nederland biedt kansen. VVD-Gorinchem geeft extra aandacht aan het bevorderen en verder ontwikkelen van toerisme. Zo kunnen we de Gorinchemse positie als een rivier-cruise bestemming verder ontwikkelen. Op de Merwede vindt druk cruise verkeer plaats, daar kan Gorinchem van profiteren. Daartoe is het nodig de faciliteiten voor het afmeren van de schepen te verbeteren en uit te breiden maar daarnaast moet ook de stad meer ingesteld zijn op het ontvangen van deze toeristen.
Toeristen willen dat er in de stad wat te beleven is. VVD-Gorinchem zal stimuleren dat er vanuit citymarketing ruim nadacht is voor de diverse vormen van toerisme. Om te zorgen voor een aantrekkelijke toeristische bestemming dient de gemeente en de ondernemers in de stad te kijken naar het aantrekkelijker maken van toeristische plekken en looproutes. Gorinchem maakt al deel uit van een samenwerkingsverband op het gebied van riviercruises. Daar dient maximaal gebruik van gemaakt te worden. Het doel is om meer toeristen naar de stad te trekken en daar economisch van te profiteren. De stad moet daarbij ook leren hoe de riviercruise passagiers te ontvangen en een aantrekkelijk verblijf te bieden. Riviercruise toeristen geven geld uit in onze stad als de stad hen iets aantrekkelijks te koop aanbiedt.
Bedrijventerreinen
Er is ruimte op de bedrijventerreinen voor nieuwe bedrijven. Ook komt er nieuwe ruimte met de bouw van het industrieterrein Groote Haar in Gorinchem-Noord. Daarbij zet VVD-Gorinchem in op het aantrekken van bedrijven die een hoge toegevoegde waarde leveren, innovatief zijn en goede en zo hoogwaardig mogelijke duurzame arbeidsplaatsen bieden. Er is een aantal wat oudere industrieterreinen die toe zijn aan een vernieuwing dan wel beter een andere bestemming kunnen krijgen. De ontwikkeling van de vleugels van de stad, de ruimte op het terrein in Gorinchem-Noord en in het oosten geven kansen om de bedrijven meer naar buiten te verplaatsen en in de stad meer wonen en andere activiteiten te ontwikkelen. Dat vraagt om een creatieve, zakelijke en oplossingsgerichte aanpak. Daar is VVD-Gorinchem goed in.
Glasvezel
Wij hebben meermaals gepleit voor de aanleg van een glasvezelnetwerk in Gorinchem. Er lijkt wat beweging in te komen. Wij willen maximaal versnellen. Voor 2025 iedereen aan de glasvezel! We kunnen als Gorinchem niet achter blijven op het gebied van digitale infrastructuur.