Bereikbaarheid van en naar onze stad

Bereikbaarheid van en naar onze stad

 

Wij blijven mobiliteit boven aan onze lijst zetten, een vlotte en veilige doorstroom binnen de gemeente, de verkeersstromen tussen oost en west, verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van de binnenstad en de belangrijkste plekken waar veel mensen en goederen naar toe gaan.

 

De laatste jaren was er veel te doen over bereikbaarheid. De raad heeft een mobiliteitsvisie vastgesteld, waarin globaal beschreven staat hoe we Gorinchem tot 2040 bereikbaar willen houden. Voor ons heeft een goede en snelle ‘Rondweg Noord’ oost-west verbinding, voor fietsers en automobilisten, de prioriteit.

 

VVD-Gorinchem vooruit

Verkeer binnen Gorinchem

Er is nu slechts één oost-west verbinding; de Concordia brug en de Concordiaweg. Die zitten aan hun maximale capaciteit. Dat vraagt om een duurzame oplossing. Zeker nu we in de toekomst de vleugels van de stad, langs de Linge willen ontwikkelen. Een Rondweg Noord, moet er komen. De bestaande route over Papland kan die rol niet aan en de snelweg is ook geen oplossing.

 

De ontwikkeling van de elektrische fietsen vraagt om een aanpassing van het fietsnetwerk. We willen brede goede fietspaden voor de verbindingen in de stad, ook voor de nieuwe snelfietsen. De stad (vooral het westen en centrum) loopt hier in achter. De verkeerswegen moeten met een toename van verkeersdeelnemers veilig zijn en blijven. Wij hebben een brede focus op infrastructuur waarbij alle delen en vooral ook de gebieden buiten onze stad goed op elkaar worden aangesloten. Gorinchem is immers groter dan alleen de historische binnenstad.

 

De ‘kerngebieden’ in Gorinchem dienen goed en veilig bereikbaar te zijn, hier is verbetering zeker mogelijk. Deze kerngebieden zoals het Piazza-centrum, de scholen, het ziekenhuis en dergelijke dienen goed bereikbaar te zijn zodat de woonwijken geen extra verkeer hoeven af te handelen. We maken een netwerk i.p.v. de mengelmoes aan fietspaden die we nu hebben.

 

De Concordiabrug over het Merwede kanaal staat erg lang open en dit komt ook in de spits te veel voor. De afspraken met provincie en Rijkswaterstaat dienen nageleefd en waar nodig aangepast te worden. Zo zorgen we ervoor dat de bruggen niet in de spits openstaan.

 

De files in de stad in de spits zijn een steeds terugkerende hinder en vraagt om oplossingen. Er gaat in één keer veel verkeer de stad in en uit. Dat kunnen de bestaande wegen niet verwerken. De kruising bij het Piazza winkelcentrum en voor het stadhuis zijn daar niet op berekend. VVD-Gorinchem denkt daarbij aan een oplossing via de Schelluinsestraat. Maar ook elders in de stad speelt dit probleem.

 

Vrachtvervoer is een probleem voor de smalle wegen en kleine straatjes van onze stad. Ook milieu en geluidoverlast spelen een rol. Dat vraagt om radicale oplossingen. Met de inwoners kunnen we ons hier over buigen. In bepaalde delen van de stad is er al een vrachtwagenverbod voor doorgaand vrachtvervoer ingesteld, dit kan voor meer locaties de oplossing zijn.

 

In Gorinchem-Noord komt een nieuw bedrijventerrein. Een aansluiting op de snelweg van het nieuwe bedrijventerrein is van wezenlijk belang. Er zijn toezeggingen vanuit de provincie, Den Haag en Rijkswaterstaat. Maar in de tussentijd moeten we wel doorgaan met de overige infrastructuur met betrekking tot het bedrijventerrein.

 

Fietsen

Op de fiets is de gehele stad goed te bereiken, maar op de hoofdwegen is het vooral in de spitsuren erg druk en is de situatie niet overal veilig. De Haarweg en de Haarsekade zijn drukke wegen, smal met veel fietsers en autoverkeer. Deze wegen en bruggen dienen echt veiliger gemaakt te worden, zeker met oog op de vele scholieren die hier gebruik van maken.

 

De elektrische fiets zorgt ervoor dat meer ouderen op de fiets stappen. Ook gebruiken steeds meer forenzen een snelle elektrische fiets. Dit vraagt van ons als gemeente om meer aandacht te geven aan de veiligheid op de fietspaden. Wij zijn voorstander van veilige, brede doorgaande snelfietsroutes, dit dient onderdeel van de nieuwe oost-west verbinding te zijn.

 

OV-fietsen op het station zijn een uitkomst. Dat is nu onderontwikkeld. Daar moet verandering in komen. Bij de herinrichting van het stationsgebied dienen de OV-fietsen op een zichtbare locatie te staan, zodat reizigers makkelijk de fiets kunnen pakken om naar hun bestemming te gaan.

8

Voetgangers en wandelaars

De stadswallen bieden een mooie (rond)wandeling die nog verdere verbetering behoeft, zeker nu Gorinchem de mooiste vestingstad van Nederland is. Maar ook Buiten de Waterpoort en het gebied buiten de Dalemse Poort. Verder kent Gorinchem nog het Gijs van Andelpark in west. VVD-Gorinchem zet in op meer wandelgebied in of dicht bij de stad. Veiligheid en toegankelijkheid voor voetgangers staat voorop.

 

De looproutes van de parkeerplaatsen (Stadhuisplein, Kweeklust en Kazerneplein) naar de winkelgebieden in de stad dienen duidelijk en aantrekkelijk te zijn, nu is dat voor reizigers van buiten Gorinchem een onaantrekkelijke wandeling. Ze zijn de toegang tot onze stad en die dient gastvrij en veilig te zijn.

 

Verkeer van en naar Gorinchem

Gorinchem is niet los te zien van de regio, de omliggende steden en dorpen, maar ook verder daarbuiten. Een goede verbinding van en naar Gorinchem is van groot belang. Dit geldt voor alle vormen van transport: de auto, de fiets en het openbaar vervoer. Om dat te bereiken zullen we nauw samen moeten werken met de omliggende gemeenten. Door een goede relatie met de omliggende gemeenten en een blijvende lobby richting de provincie en het rijk, blijven we ons inzetten om ervoor te zorgen dat Gorinchem goed te bereiken is en goed is aangesloten op de steden om ons heen.

 

De files op de snelwegen van en naar Gorinchem zijn een groot probleem, ook voor onze stad. Het is een belangrijk punt in onze inzet op regionaal, provinciaal en landelijk niveau. Er komt een nieuwe brug over de Merwede. VVD-Gorinchem zet in op goede aansluiting van en naar de stad op deze nieuwe zo broodnodige verbetering van de voor Gorinchem zo belangrijke infrastructuur. De verbredingen van de A27 en de A15 zijn een eerste stap naar het oplossen van de bottlenecks bij knooppunt Gorinchem en het tegengaan van sluipverkeer. We houden nauw in de gaten wat de werkzaamheden gaan betekenen voor de verkeerssituatie in en rondom de stad.

 

De centrale ligging van Gorinchem maakt de stad aantrekkelijk om in te wonen, te werken en om naar school te gaan. Gorinchem is de poort naar de Randstad en Noord-Brabant. Dat betekent dat we de OV-verbindingen met Utrecht, Breda, Dordrecht en Rotterdam zeer belangrijk vinden. VVD-Gorinchem zet in op een hoge frequentie en snelle verbindingen. Zo maken en houden we Gorinchem bereikbaar.

 

Veerdienst

De veerdienst is niet kostendekkend dus dragen wij vanuit de gemeente bij aan de exploitatie. VVD-Gorinchem beseft ook dat er altijd een bijdrage gevraagd zal worden. Die willen we zo klein mogelijk houden. Wij zien de veerdienst niet als een gemeentelijke taak. Wij willen de veerdienst verzelfstandigen en in concessie uitgeven. De andere gemeenten die profiteren van deze dienst dienen daar in deel te nemen. Zij dienen mede het risico te dragen op de exploitatie. Tekorten worden middels een subsidie afspraak ondersteund. Via een aanbesteding kan dan de beste partijen met de beste oplossing en prijs worden geselecteerd.